Drie jaar geleden richtte Chris Hall (37) de online beeldbank Bynder op, nu heeft het bedrijf meer dan tweehonderd werknemers en kantoren in Amsterdam, Rotterdam Londen, Boston, Barcelona en Dubai.

Een investering van 20 miljoen euro van Insight Venture Partners moet zorgen voor verdere groei.

Lacoste, Randstad, KLM, AkzoNobel, Logitech. Het zijn enkele van de meer dan 350 bedrijven die klant zijn bij Bynder, een Amsterdamse startup in marketingsoftware die razendsnel aan de weg timmert. De omzet komt dit jaar naar verwachting uit op 20 miljoen euro, een groei van 350 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Donderdag maakte Bynder bekend dat de Amerikaanse durfinvesteerder Insight Venture Partners 20 miljoen euro steekt in het bedrijf. Het geld is bedoeld om nieuwe werknemers aan te trekken en het product verder te verbeteren.

De investering gaat om een minderheidsbelang. Op hoeveel Bynder nu wordt gewaardeerd, is niet bekendgemaakt.

"Wat Bynder extra aantrekkelijk maakt voor investeerders is de snelle groei gecombineerd met het feit dat we altijd nagenoeg winstgevend zijn geweest", stelt oprichter Chris Hall in het persbericht. "Insight Venture gaat ons helpen om door te groeien en onze ‘category’ toe te eigenen, Bynder kan nu voor branding doen wat Salesforce voor sales heeft gedaan."

Online beeldbank

Bynder is een oplossing voor Digital Asset Management. Of in simpelere woorden: een online beeldbank voor de opslag van logo's, foto's en video's. Kunnen bedrijven dat dan niet zelf regelen? Vast wel, maar Bynder slaat media op een centrale plek op zodat alle afdelingen in een bedrijf toegang hebben tot dezelfde gegevens. Dat scheelt zoekwerk en leidt tot minder fouten.

"KLM heeft bijvoorbeeld wel duizend socialemediakanalen", zegt Hall tegenover het Financieele Dagblad. "Voordat die een plaatje online zetten, hebben daar al tientallen mensen naar gekeken. Van de juridische afdeling tot de vertalers."

Abonnement

Bedrijven betalen per maand een bedrag voor de software. Voor kleine ondernemingen is dat maandelijks 400 euro, middelgrote organisaties zijn 2.100 euro kwijt per maand. Grote bedrijven kunnen een offerte aanvragen.

Dat abonnementsmodel maakt Bynder interessant voor investeerders, omdat het zorgt voor een vaste inkomstenstroom. Meer dan de helft van de omzet komt van bedrijven uit de VS, en ook in Frankrijk en Duitsland groeit Bynder hard. Wat het bedrijf overhoudt, wordt geïnvesteerd in verdere groei.

Concurrentie

Concurrenten zoals Sharedien, Widen Collective en WebDAM zijn er genoeg, bedrijven die bovendien al langer bestaan. Maar Hall denkt dat Bynder zich onderscheidt doordat het vanaf het begin een volledige cloudoplossing aanbiedt, terwijl sommige concurrenten de overstap nog moeten maken.

"We zijn laat in deze industrie gestapt en uiteindelijk is dat ons geluk geweest", aldus Hall tegenover het FD. "Bedrijven stappen massaal over op de cloud. Die beweging werkt in ons voordeel."